Tento příspěvek jsem původně psát nechtěl, ale dostat ban na stránce Za Autobusy spolku ANAD (Asociace Nepravidelné Autobusové Dopravy) byla pomyslná poslední kapka. Linková doprava si prošla za dva roky Covidu těžkými měsíci. Dopady pandemie a opatření nikdo za celou dobu neřešil. Tak proč na ni zájezdoví dopravci útočí?

Moje společnost JAMI BUS je zakládajícím členem aliance PRO BUS, která sdružuje komerční linkové dopravce. U vzniku ANADu jsem však byl také. Byl jsem u toho, když jsme se sešli v Letňanech, kdy jsme jednali o pomoci zájezdovým dopravcům.

Nepůsobíme jen v linkové dopravě. Vozíme školy, svatby, transfery z letiště, zajišťujeme linku z Prahy do Pece pod Sněžkou, vypomáháme na komerčních linkách jiných dopravců, jezdíme pro dopravce v závazku anebo vypomáháme při plánovaných či mimořádných událostech na dráze. A nejen to.

Bohužel mě v pátek naštvala reportáž v České televizi, kdy se opět tato asociace chvástala tím, že když někoho vezou oni, tak cestující platí za dopravu 10x víc.

Nechtěl jsem poukazovat na to, že autobus přímo před kameramou ČT stojí na chodníku a Zdeněk v klidu pije kávu.

Pod příspěvkem jsem vyprovokoval celkem zajímavou diskusi. Mimo jiné bylo řečeno, že cena pro jednoho cestujícího vyjde o 7000 % víc. Nejsem ekonom, ale to je procent že jsem koukal.

Do diskuse se připojil i předseda PRO BUSu, který se snažil jejich nepravdivé informace, které reprodukují, vyvrátit a nabídnout vhled do fungování linkové dopravy. Jirka Vlasák, který předsedá ANADu, byl nahrazen někým, kdo se podepisoval Dominik. Ať je to, kdo je to, přehled nemá, jediná jeho úloha asi bude mazat komentáře a banovat nesouhlasící diskutující.

A teď k jádru pudla.

  1. Říkají, že chtějí narovnat nerovné podmínky.
  2. Říkají, že spolky platí i 10x víc za dopravu, než když využijí linkovou dopravu.
  3. Štve je výše DPH. Oni 21 %, PRO BUS 10 %.
  4. Zlobí se, že linkové autobusy neplatí silniční daň.
  5. Říkají, že jsou zvýhodňovaní zahraniční dopravci.

Pojďme se na to podívat tak, jak to vidím já. Jan Miksa, 28letý majitel dopravní společnosti JAMI BUS a tajemník spolku PRO BUS…

Nerovné podmínky to tak úplně nejsou. Pokud si objednáte autobus na nějakou dopravu, přistaví se, kam chcete, odveze Vás na místo určení, bude na Vás čekat a máte možnost volby. Peníze platíte buďto předem, při nástupu nebo na fakturu po přepravě.

Pokud si zakoupíte jízdenku na nějakého linkového dopravce, může přijet jakýkoliv typ autobusu, místo na nástup a výstup je jasně dáno jízdním řádem a musí splňovat podmínky dané v zákoně o linkové dopravě. Čekání je jen v mimořádných případech, protože existuje nějaký jízdní řád. Cena za lístek je jasně daná, občas připlatíte něco za psa nebo zavazadlo a v případě problémů existují dopravci, co toto kompenzují.

Na naší lince stojí lístek z Prahy do Pece 205 Kč, pokud si ho nekoupíte na našem e-shopu s cashbackem. Z 205 korun platíme 10 % DPH, vjezdy na terminály a zastávky po cestě (a je to celkem dost za služby které ani my ani vy nedostáváte), provize za online nákup jízdenek, poplatek za odbavovací strojky a platební terminály a další náklady s tím spojené.

Cesta je dlouhá 185 kilometrů, protože máme jízdní řád přes Jaroměř a Dvůr Králové, které aktuálně při otevřené dálnici cestu prodlužují. Vypravujeme autobusy pro 49 sedících (někdy i pro 59 + stojící). Autobus je zánovní, Mercedes-Benz s green deal normou Euro 6.

Pokud si tedy 49 cestujících objedná jízdu po lince, která jede déle než zájezd, tak zaplatí 49×205=10 045 a logicky ty samé peníze za cestu zpět. Takže cesta tam a zpět stojí 20 090 včetně 10% DPH (18 264 bez DPH, protože drtivá většina dopravců jsou plátci DPH).

Pokud zavolám do PRAGOTOURU, který si díky veškerému PR a mediálním akcím udělal super reklamu zdarma a vlastně i zaplacenou, a jsem ze Kbel, budu chtít přistavit bus k nám před sídlo, tak krom toho, že mou poptávkou asi odmítnou, bude trasa dlouhá 188 km. Přistavení a cesta, k tomu ale návrat busu zpátky do Prahy, takže 368 km. Nebudu trvat na busu co akorát vyjel z fabriky a podaří se mi uhádat cenu na 28 Kč/km, což zní fajn. Tedy 10 304 Kč + 21 % DPH, takže celkem 12 468 za jednu cestu.

Rozdíl jen +- 2500 Kč za cestu, pokud se mnou teda pojede dalších 48 kámošů.

Čím méně nás totiž logicky pojede, tím víc se rozdíl prohlubuje. Stále jsem se nedostal na těch 10x víc. K tomu dojdu za předpokladu, kdy pojede 20 dětí a 2 učitelé. Ale to se zas budeme bavit o úpravě ceny za bus, protože 20 dětí nepotřebuje 49místný bus, stačí dodávka Mercedes Sprinter. Anebo k sobě seženu jen 5 kámošů a objednám velký.

Můžete nadávat, že za 28 Kč nikdo nejezdí. Taxík po Praze stojí aktuálně 36 Kč/km bez nástupní sazby a autobusových dopravců je, jak hub po dešti, takže se umíte rapidně pod tuto cenu dostat. Stále nevidím těch 10x víc.

Co se týče DPH… tak nějak tím dotujeme český stát, takže ho každý měsíc odvádíme, a to, co jsme zaplatili, nám stát vrací. Jestli je to fér nebo ne, řešit nechci. Firmy nebo živnostníci, co jsou plátci, tak je to nula k nule, pokud někdo není, tak bohužel, takže za mě změna pro plátce nic nepřinese. Pokud škola, Vy nebo Já, jakože ne-plátce DPH, DPH platí, tak je to škoda, ale funguje to tak všude.

Silniční daň? U Mého Mercedesu Euro 6 z roku 2015 by to měla být dle mé účetní 21 800 za ROK, což je 60 Kč denně.

Pojištění máme +- stejné, plat zaměstnancům včetně odvodů taky.

Znevýhodnění zahraničních dopravců… K tomu se asi vyjadřovat moc nechci, jelikož jsem v roce 2021 uskutečnil pouze 1 zahraniční cestu a je to debata na dlouho. Každý stát má jiná pravidla, tečka.

Nebude se to iniciativě Za autobusy líbit, ale ANAD šíří do médií nepravdy. Pokud mají zájezdoví dopravci pocit, že linková doprava je nějaký zlatý grál, mohou si to zkusit také. Za Covidu někteří zájezdoví dopravci na linky vstoupili a poznali, že to není snadný business…

Existence a provoz linky přináší spoustu fixních poplatků a musíte dodržovat úředně schválený jízdní řád, protože jste se k tomu zavázali při žádosti o licenci. Když do autobusu nikdo nenastoupí, stojí to peníze tak jako tak. Pokud někdo z ANADu nebude mít zakázku, stojí je to minimum.

Ano, stát nařizuje slevy a jejich poskytování kompenzuje. Ale výměnou za to čekáte na polovinu tržeb firmy měsíc až dva a úvěrujete tím zadarmo státní sociální politiku.

Od dubna ale stejně spadnou z 75 na 50 % a očekává se odliv cestujících do aut, to ale u příležitostné dopravy nehrozí, protože stále nabízí luxus, že Vás vyzvednou před barákem. To My Vám v drtivé většině případů nabídnout nemůžeme.

Proto naše aliance navrhuje jako smírné gesto a „zjednodušení daňové soustavy“ sjednotit sazbu na 10 % a dále už se s linkovými dopravci neporovnávat. Zatímco zájezdové autobusy stály o covidu na dvorku, linkové autobusy vozily minima cestujících a generovaly statisícové náklady za autobusová nádraží, mýto, palivo, mzdy… a nikdy tyto škody nekompenzoval.

Za JAMI BUS jednatel, za PRO BUS tajemník Jan Miksa